Particolari piccanti di celibato

23 oktober 2016 - Rome, Italië

(Pikante details over het celibaat )

Vandaag zijn we naar de kerk der Friezen geweest, een Roomse kerk die aan de Nederlanders toebehoort. Oorspronkelijk is de kerk gesticht door Friezen, wier gebied zich ooit uitstrekte van Denemarken tot en met de zuidelijke Nederlanden. Na vele eeuwen is de kerk weer in bezit gekomen van de Nederlanders. Onze gids, zijn naam noem ik niet, is een geestelijke die ons wat pikante details over het celibaat (geen seks hebben) uit de doeken deed. Geestelijken die verschillende minnaressen gehad hebben, dames van lichte zeden die bestonden bij de gratie van de clerus (de geestelijken), en verschillende kinderen verwekten. We hebben een aantal schilderijen gezien van de beroemde schilder Michelangelo Caravaggio. Hij heeft de Nederlandse schilderkunst in hoge mate beïnvloed, met namen als Rembrandt door zijn licht/donker werking en kleuren. Zelf had hij ook een relatie met ‘een bloem van de straat’, die menigmaal geposeerd heeft voor de onbevlekte heilige Maagd. Maria met de kenmerken van een dame die ‘het oudste beroep der wereld’ beoefende, die wordt geadoreerd telkens als de vrome pelgrim zich neerbuigt voor de Moeder Gods.

Hoe is de kerk toch telkens gekomen met veroordeling van zondaars, lichtekooien, overspelers, bezoekers van de roze buurt, schandknapen en knapenschenners, homo’s, lesbiennes en Transgenders, terwijl de clerus, de Dienaars van de kerk, er in hun vrije uren hobby’s op nahielden in de orde van de geneugten des levens. En och, hoe gemakkelijk worden de zeven dodelijke zonden beschreven, de vrouw als verleidster, de homo in ongenade geraakt, de lesbienne die liever tederheid heeft dan een verkrachter. Maar in de biechtstoel klinkt het ‘Ergo Te Absoluto’ van de geestelijks die zelf van deze lekkernijen proeft, en met  de wapenen des Woords de onboetvaardige zondaar om de oren slaat.
“O, diepte van rijkdom, zowel van wijsheid als van kennis van God, hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen!” (Romeinen 11:33)
Hoe wonderlijk ook dat dit juist in de Brief aan de stoute Romeinen staat, die eertijds het genot van mannen- en vrouwenliefde smaakten in de Tempel van Diana. Mag ik een klein beetje cynisch zijn, zo niet dan toch.

Ook bezochten wij de Trivi fontein, in de oude glorie hersteld (schoongemaakt) en mochten wij het lekkerste ijs van Rome proeven. We zagen het Panteon, de bekeerde afgodstempel. Een prachtige en leerzame dag.