Trastevere

26 oktober 2016 - Rome, Italië

De wijk waar we gisterenavond gelopen hebben ziet eruit als een dorp; gezellig met smalle straatjes. We bezochten een dienst van de St. Egidio gemeenschap. Wat is dit voor een organisatie:
De gemeenschap ontstond in 1968 in Rome op initiatief van Andrea Riccardi die toen een 18-jarige student was. Ze ontleent haar naam aan het kerkje van Sant’Egidio in de wijk Trastevere, waar ook nu nog het centrum van de gemeenschap is gevestigd.

De gemeenschap in België werd opgericht door Hilde Kieboom, en telt er (2009) een duizendtal leden.

De liefdadige inspanningen van de Gemeenschap van Sant'Egidio leidde er ook toe dat de gemeenschap een gewaardeerde bemiddelaar in vredesonderhandelingen werd. In de late jaren 80 realiseerde de gemeenschap dat haar humanitaire inspanningen in Mozambique, dat door de Mozambikaanse burgeroorlog werd verscheurd, zonder vrede niet konden slagen. In 1990 werd de gemeenschap door zowel het regerende FRELIMO als het opstandige RENAMO geaccepteerd als bemiddelaar. De gemeenschap speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van het Algemeen Vredesakkoord van Rome, dat op 4 oktober 1992 werd ondertekend, waarmee een einde kwam aan de Mozambikaanse burgeroorlog.

Onderscheidingen
In 1999 werd de gemeenschap onderscheiden met de Félix Houphouët-Boigny-Vredesprijs van de UNESCO.

In 2009 werd ze vereerd met de Karel de Grote-prijs in de persoon van historicus Andrea Riccardi (°1950), die vooral bekend is als stichter en bezieler van de Gemeenschap van Sant'Egidio. Deze prijs onderscheidt jaarlijks een persoon die een uitzonderlijke bijdrage aan de opbouw van het verenigde Europa levert. Het is uitzonderlijk dat deze onderscheiding wordt toegekend aan een niet-politicus.
"In tijden van een wereldwijde financiële en economische crisis toont dit eerbewijs dat voor Europa maatschappelijk engagement over de grenzen van het eigen continent van onschatbaar belang is. De inzet voor een Europa dat solidair is met de armsten van de wereld, voor de verzoening tussen volkeren, culturen en religies, voor een vreedzamer en rechtvaardiger wereld, is vandaag nog belangrijker dan vroeger", luidt de motivatie voor de prijs.

We aten bij het restaurant Amigo, ook dit is een initiatief van de St. Egidio gemeenschap, waar bediend wordt door ‘anders begaafden’ (in de volksmond Geestelijk gehandicapten), en zij kunnen op die wijze een beetje waardigheid verkrijgen en geld verdienen. Het was de afsluiting van de reis.

Vandaag gaan we inpakken en om 11:30 uur weg met de bus, we stoppen even onderweg om te lunchen. Vanmorgen blijven wij in het hotel, terwijl de rest van het gezelschap naar de audiëntie van de Paus gaat. We hopen om 17:00 uur weer op Schiphol aan te komen.