Vaticaans museum en de Sixtijnse kapel

22 oktober 2016 - Vatican City, Vaticaanstad

Vandaag hebben wij de stoute schoenen aangetrokken en hebben, onder begeleiding van een van onze gidsen, Annemieke, het Vaticaans Museum bezocht. Daarin bevindt zich ook de beroemde Sixtijnse Kapel met werken van Michelangelo (zeg Miekelansjelo) en Leonardo da Vinci. Het was prachtig, maar zo overweldigend dat je de helft nog niet kunt bevatten. Onze voeten zijn behoorlijk moe geworden. Jolande heeft verreweg de meeste foto's gemaakt, omdat ik dacht dat het niet mocht.

Enkele financiële wetenswaardigheden:

• Gemiddeld zijn er 40.000 bezoekers per dag, die 20 euro betalen
  • Dat is dus per dag 800.000 euro
  • Dat is dus rond de 2,5 miljard per jaar
  • Men zegt quite te draaien. Ik stel daar wat vraagtekens bij
  • De inkomsten zijn bestemd voor het Vaticaan.

Mag ik daarbij opmerken dat ik denk, ik spreek voorzichtig, dat het een redeljkerwijs hoog bedrag is waar een gemiddelde ondernemer niet onverdeeld contrent mee zou zijn?

Het Vaticaan is, en was, booming business. Wat zou het geweldig zijn als we bij de uitgang een 'Ergo Te Abseluto' bewijs mee zouden krijgen. Een schriftelijk en van een Pauselijk zegel en handtekening voorzien bewijs waarmee wij de heilige Petrus aan de hemelpoort en 'onze ziel en zaligheidsbewijs' mee onder de neus zouden kunnen drukken. Ik vrees echter, met grote vreze, dat het onvoldoende bewijs zou zijn, zeker omdat het in grote hoeveelheden geproduceerd zou worden en de computer slechts de benodigde persoongegevens zou hoeven in te voegen. Het zou ons zelf, geheel gelamineerd aangeboden kunnen worden, zelfs Zondvloed-proof. Het kaartje zou, geheel in de traditie van de 'Heilige Aflaat' (afgekort tot HA, hahahaha) iets duurder kosten, maar voor de somma van 120 euri zou  het jaarlijkse rendement van Vaticaan BV, en de zaligheid der zielen, een nieuwe impuls kunnen zijn voor De Heilige Stoel. Met die winst zou men wellicht een Heilige Oorlog kunnen bekostigen om de ketters tot inkeer te brengen. Dit zou wellicht nieuwe, op dit moment nog onbegrepen, martelaren kunnen opleveren, in wiens naam er nieuwe kerken kunnen worden gesticht, voorzien van beelden en schilderijen van hun pijnlijke dood. Maar Haleluja, het bloed der martelaren is het zaad der kerk.

Zo wordt het ons, Ex Cathedra, keer op keer tot lering ende vermaak gepredikt door de Heilige Kerk. Ik ben echter niet haar 'dienaar t'allen stond', maar een buitenstaander met een wellicht kritische mening. Wellicht bent u, lezer onzer vakantiekronieken, wel geprikkeld om een kijkje te nemen in Rome.

1. Corrie Mostert:
    23 oktober 2016
    Hoi Jolande en René,

ik ben zelf ook in Rome geweest en ook in de Sixtijnse kapel, geweldig en indrukwekkend om te zien. Je schreef over de prijs van de ticket en de berekening daarbij. ik ga er vanuit dat je vrijwillig er naar toe bent geweest, dan weet je ook de prijs daarvoor. volgens mij geeft de ticket ook toegang tot het museum. dan valt de prijs toch weer mee. vergeet ook niet wat het kost aan beveiliging en onderhoud.
    is geen aanval op je artikel maar meer een verklaring voor de ticket prijs.
    geniet nog een paar dagen het is zo weer voorbij.
    groet Corrie